کلرزن استخر


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان waste water و آدرس paloodsanat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 221
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 35
:: باردید دیروز : 124
:: بازدید هفته : 35
:: بازدید ماه : 344
:: بازدید سال : 1233
:: بازدید کلی : 4669

RSS

Powered By
loxblog.Com

کلرزن استخر
سه شنبه 7 ارديبهشت 1400 ساعت 13:29 | بازدید : 11 | نوشته ‌شده به دست palood | ( نظرات )

 کلرزن استخر

 

روش های گوناگونی برای ضدعفونی کردن آب استخر مثل کلرزن استخر وجود دارد. مواد ضدعفونی کننده جلبک ها را از بین می برند و از مشکلات لکه سطوح مختلف جلوگیری می کنند. هدف از هرگونه ضد عفونی کننده چیزی جز کشتن باکتری های آب نیست. باکتری ها حامل بیماری هستند و رشد جلبک ها را افزایش می دهند. ضدعفونی کننده ها وظیفه خود را از طریق اکسیداسیون باکتری و دیگر مواد اضافی آب انجام می دهند.

 ضدعفونی کننده های استخر و جکوزی علاوه بر آنکه باید قابلیت نابود کردن میکروارگانیزم های بیماری زا را داشته باشد، باید از رشد و نمو آنها نیز جلوگیری نماید هر چند که ممکن است ماده ضدعفونی کننده دسته ای از میکروارگانیسم های بیماری زا را نابود کند اما نسبت به دسته ای دیگر از آنها بی اثر باشد که در این صورت باید از گروهی از مواد ضدعفونی کننده استفاده کرد.

ویژگی مواد ضدعفونی کننده 
  1. به راحتی قابل تهیه باشد.
  2. قیمت آن مناسب باشد.
  3. شدت مقابله خوبی با میکروارگانیزم های بیماری زا داشته باشد.
  4. در آب پایدار باشد.
  5. کمترین تاثیر را برخواص شیمیایی آب بگذارد.
  6. استفاده از آن دشوار و یا خطرناک نباشد.
بهترین مواد ضدعفونی کننده
  • کلر
  • برم، ازن
  • بیگوآنیسید
  • مونو پرسولفات پتاسیم
  • استفاده از امواج UV
در مورد استفاده از کلر برای ضدعفونی نمودن آب استخر در نظر داشتن نکات زیر بسیار مهم است.
  • کلر در آب یک ماده ناپایدار است ( حداکثر 6 ساعت توان حضور در آب را دارد ) در گذشته برای پایدارسازی کلر در آب، از کلر با پایه اسید سیانورات استفاده می شد که امروزه استفاده از آن غیر مجاز می باشد.
  • به دلیل اهمیت کلرزنی در استخر توصیه می شود طراحان استخر یک دستگاه کلرزنی رزرو در نظر بگبرند تا در صورت خرابی تجهیز کلرزنی، فرآیند کلرزنی متوقف نشود.
  • مقدار کلر باید آنقدر باشد که تمام میکروارگانیزم های بیماری زای آب نابود شوند. ضمن اینکه همواره باید مقداری کلر به صورت پسماند در آب وجود داشته باشد تا در صورت ورود آلودگی به آب، آن آلودگی سریعا نابود شود و فرصت تکثیر نیابد.طبق قوانین ایالتی کالیفرنیا مقدار کلر در آب به صورت ترکیبی، حداکثر 0/5ppm و به صورت آزاد حداکثر 1 تا 3ppm در نظر گرفته می شود.
عواملی که خاصیت گندزدایی کلر را از بین می برند

اگرچه کلر را جزو موادی که خاصیت ضدعفونی کنندگی قوی دارند می شناسیم اما عوامل زیادی هستند که توانایی کلر را در ضدعفونی کردن از بین می برند. یکی از این عوامل دمای بالای آب است چرا که توانایی مواد ضدعفونی کننده با آن رابطه معکوس دارد. اما سایر عواملی که بر اثر گندزدایی کلر تاثیر سو می گذارند عبارتند از :

  1. Ph آب استخر
  2. ورود امواج UV به آب استخر
  3. وجود نیتروژن و آمونیاک در آب استخر

کلرآمین از کلر و آمین ساخته می شود. کلر تمایل به ترکیب شدن با مواد داخل آب دارد و یک اکسندباکتری است زیرا تمایل دارد با باکتری ترکیب شود و آن را از بین ببرد. ولی وقتی آمونیاک در آب وجود داشته باشد، کلر و آمین باهم ترکیب می شوند تا کلرآمین تشکیل شود. ویژگی های کلرآمین :

  • یک پاک کننده ضعیف ( اکسید کننده ضعیف باکتری ) است زیرا کلرآمین باکتری را از بین نمی برد. در واقع کلر توسط آمین قفل می شود.
  • کلر در آب با آمونیاک عرق بدن یا ادرار شناگران ترکیب می شود . یک شناگر فعال در حدود یک لیتر عرق در ساعت تولید می کند.
  • بوی کلر داخل آب به کلرآمین مربوط می شود و چشم را می سوزاند.
  • با افزودن کلر به کلرآمین می توان کلرآمین را خنثی کرد تا کلر خاصیت اکسیدکنندگی باکتری و جلبک را بدست آورد و دیگر با آمونیاک ترکیب نشود. وقتی کلر خاصیت اکسیدکنندگی خود را بدست می آورد، به آن نقطه شکست کلرانسیون ( نقطه شکست ترکیب کلر با آمونیاک ) گویند.

گندزدایی آب استخر

مطابق استاندار ملی ایران استخرهای شنا باید به گونه ای طراحی گردند که آب آنها به طور مستمر توسط مواد شیمیایی و یا روش های مناسب دیگر مورد عملیات ضدعفونی کردن قرار بگیرد و ترجیحا فرآیند کنترل میزان مواد شیمیایی اصلی آن نیز به صورت خودکار انجام شود.

کلرزن استخر باید به راحتی قابل تنظیم شدن باشد. کلرزن استخر باید ساختاری کاملا محکم داشته و از موادی ساخته شده باشند که در برابر سایش و خوردگی و اثرات شیمیایی ناشی از محلول ها و بخارات ضدعفونی کننده مقاوم باشد. وجود کلرزن استخر برای استخرها ضروری است.





:: برچسب‌ها: کلرزن استخر,کلرزنی استخر,تصفیه آب استخر,گندزدایی آب استخر,کلرزنی,کلرزن ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: